Historie van de gemeente Heemskerk

Waar de naam Heemskerk vandaan komt is niet met zekerheid te zeggen. De gemeente was al in de Middeleeuwen bekend: in een officiële oorkonde uit het jaar 1063 werd zij vermeld als "Hemezen-kyrica".
Heemskerk kent veel historische monumenten, waaronder het Huldtoneel,
Heemskerk is ook menigmaal een strijdtoneel geweest. Twee kastelen - het kasteel Oud Haerlem en het Slot Heemskerk - werden in de 12e en 13e eeuw gebouwd om het Graafschap Holland te beschermen tegen de Westfriezen.
In de 15e eeuw kwamen de bewoners tegenover elkaar te staan tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Beide kastelen werden verwoest.
Oud Haerlem werd niet meer herbouwd, het slot Heemskerk wel. In 1610 kreeg het de naam kasteel Marquette.

Aan de oostzijde van Heemskerk bevindt zich Slot Assumburg (1546). De Nederlandse Hervormde Kerk op het Kerkplein dateert uit 1628 maar heeft een middeleeuwse toren.
Bij de kerk staat een monument voor de schilder Maarten van Heemskerck. Het inmiddels voormalige gemeentehuis werd in 1911 gebouwd naar een ontwerp van Jan Stuyt en werd in 1949 met een verdieping verhoogd. De Rooms-Katholieke Laurentiuskerk, ontworpen door architect J.H. Tonnaer is in 1891 voltooid en is een zeldzaam voorbeeld van een katholieke kerk in neorenaissance-stijl.

Van andere historische monumenten, zoals Kasteel Oud Haerlem, is niets meer over.